Home > In Swedish, Reflections > Att byta verktyg för lärande väcker diskussioner om vad lärande är « En skola i tiden

Att byta verktyg för lärande väcker diskussioner om vad lärande är « En skola i tiden

Sedan slutet av 1990-talet har jag haft förmånen att följa strävanden mot skolutveckling via implementering av IKT. Och ofta ställs då frågan “är det värt det?”, vilket sannolikt är en kortare version av “kan man se resultat i elevernas betyg?”. Eller möjligen “lär sig eleverna mer?”

Svaret på den frågan är; de lär sig andra saker. Skolan som plats och som institution är i hög grad formad efter industrisamhällets kunskapssyn/kunskapskrav. Samtidens samhälle har andra behov, och ställer därför andra krav på skolan.

Hur kan vi då veta om det är värt det? Ja, av det enkla skäl att om vi rör om i grytan, så surrar det till. Om det förs in nya arbetsredskap och inte minst arbetsformer i skolan, är det hart när omöjligt att inte föra en diskussion om pedagogik, om didaktik, om lärande, och om kunskapssyn. Och då är det värt precis varje satsad krona! Precis som Josef Sahlin säger i den här artikeln: Att byta verktyg för lärande väcker diskussioner om vad lärande är « En skola i tiden.

  1. March 12, 2011 at 10:56 pm

    Visst är det något på gång!

    Jag tror att om man bara lyfter blicken lite så innebär den tekniska utvecklingen sannolikt att lärare helt plötsligt kan nå sina elever mer på elevens villkor, kanske t.o.m. till den grad att klassrummet kan lösas upp och skolan blir en social mötesplats för ungdomar/barn med ett gemensamt intresse, nämligen att skaffa sig en utbildning. Lite grann som under antiken.

  2. patrikhernwall
    March 13, 2011 at 8:13 am

    Låter bra Lärarjulle! Vi är sannolikt många som med både förväntan och förhoppning nyfiket följer dina och andra lärares strävanden att utveckla skolan till en plats med relevans för samtidens barn/elever. Lycka till!

  1. No trackbacks yet.

Leave a comment