Home > Uncategorized > #sträckpådig

#sträckpådig

Det talas det mycket om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och vad det egentligen betyder. En av förutsättningarna för detta är möten mellan teori och praktik.

I Sverige finns en stark utbildningsvetenskaplig forskning, där flera lärosäten bedriver intressant och innovativ forskning. Samma sak gäller den svenska skolan; det finns en lång rad skolmiljöer som är kreativa och pedagogiskt-didaktiskt nytänkande. Nu är det dags att växla ut de erfarenheterna i #sträckpådig.

#sträckpådig ska vara en arena för kollegialt lärande på vetenskaplig grund.

#sträckpådig sammanför forskning och skolpraktik i relevanta sammanhang med ett gemensamt syfte att lära mer.

#sträckpådig är en arena där skolans praktiker möter forskare och i gemensam reflektion driver skolutveckling på vetenskaplig grund.

#sträckpådig möjliggör kritiska frågor till forskningen och ett vetenskapligt förhållningssätt till praktiken så att lärares gemensamma utvecklingsarbete kan bedrivas med större systematik, med kritisk blick och reflektion.

#sträckpådig vänder sig till lärare i skolan, forskare, skolledare, föräldrar, politiker och tjänstemän.

#sträckpådig är ett seminarium inför publik som skall spelas in för att vara tillgängligt som podradio i efterhand.

#sträckpådig genomförs som ”minitalkshows” där praktiska projekt och exempel presteras, analyseras och sätts i ett vetenskapligt sammanhang. Målet är att främja kollegialt lärande på vetenskaplig grund och ett kvalificerat erfarenhetsutbyte mellan forskare och praktiker.

#sträckpådig är en gemensam satsning av Institutionen för data- och systemvetenskap Stockholms universitet (DSV/SU), Rektorsakademien utveckling AB och utbildningsförvaltningen i Stockholms stad.

Våren 2014 inleds med två seminarier:

26 mars 2014
IT som stöd för kollegialt lärande.
15.30-17.00, Kista Science Tower

Reine Magnusson och Elisabet Berg, förstelärare vid Husbygårdsskolan och docent Stefan Hrastinski vid KTH diskuterar vad som krävs för att teknologin ska utveckla och främja lärande för såväl elever som lärare. Som alltid i #sträckpådig utgår vi från ett praktiskt projekt i vetenskaplig belysning och ett gemensamt samtal kring detta.

[2014.03.27; foton från seminariet]

29 april 2014
På väg mot det sömlösa lärandet.
15.30-17.00, Kista Science Tower

Rektor Per Wadman tillsammans med Veronique Schötz Hansen, Roger Terner samt Linda Virtanen, lärare vid Ärvingeskolan, samtalar med professor Robert Ramberg vid institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet kring hur tekniken kan överbrygga gränser mellan skola och fritid, mellan skolämnen och skapa ett mer sömlöst lärande.

Välkommen!

Kontaktpersoner:
Cecilia Göransson · Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad · cecilia.goransson x stockholm.se

Patrik Hernwall · Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet · hernwall x dsv.su.se

Ante Runnquist · Rektorsakademien Utveckling AB · ante x rautveckling.se

Kista Science Tower:
Färögatan 33, Kista.
http://kartor.eniro.se/m/nSYF6

Anmäl dig här: http://tinyurl.com/pfvc2kj

Seminariet är gratis

Ladda ner program: #sträckpådig våren 2014

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: