Home > In Swedish, Reflections > På tal om PISA (etc.)

På tal om PISA (etc.)

Vi mäter och mäter och mäter. Det sätts betyg, det kallas till möten, det skall till åtgärder. En och annan flammande rubrik. Och däremellan lite fördjupande reportage, röster som försöker nyansera. Men vi fortsätter ändå att mäta. Synd, när det är barn som, som i t.ex. PISA, blir alldeles oskyldiga budbärare. För inte är det barnen som presterar dåligt, och det är inte ens säkert att det är skolorna som presterar dåligt. Om vi försöker mäta hastighet i en skål med frukt lär ingenting hända.

Skolan har så många värden, så mycket kvaliteter, som ingen PISA-studie kan famna. Synd, när det finns så mycket spännande som sker, så många kompetenser och förmågor som utvecklas.

Jag skulle vilja se den studie, internationell och allt, som gör en mätning om glappet mellan den nationella läroplanens målsättningar och vad PISA lyckas fånga upp. Ser framför mig att vissa länders läroplaner så att säga ligger närmare PISA än vad andra gör. Med andra ord: glappet, avståndet. Går säkerligen att illustrera i snygga staplar.

Och sedan ställer vi oss frågan; hur kan vi fånga upp dessa andra – och många gånger sannolikt viktigare – kompetenser, kvaliteter och förmågor? Utan att för den skull jämföra, utan för att skapa stöd till vidare utveckling.

ps: PISA skulle lika gärna kunna stavas TIMSS, PIRLS, … Kvantiteter som misstas för kvaliteter.
ps2: Tornet i Pisa lutar betänkligt, och behöver ständiga åtgärder för att inte falla.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: