Home > In English, Reflections, Uncategorized > “Studentexamen urholkar lärandet”

“Studentexamen urholkar lärandet”

Medverkar i en debattartikel idag (2012.01.10) i Sydsvenska Dagbladet, som inleds med orden:

“Att återinföra studentexamen är inget sätt att höja kunskapsnivån i skolan. Den sortens examination undergräver lärandet och missar dessutom elevernas kunskaper avseende viktiga kompetenser som samarbetsförmåga, analys, syntes och eget tänkande. Det skriver tio forskare och praktiker från skolans område.”

Läs hela artikeln här.

Artikeln är författad av: Elza Dunkels (lektor, Umeå universitet), Fredrik Andersson (rektor, Ängelholms kommun), Troed Troedson (framtidsanalytiker, Paradigmmäklarna), Emma Rosén (gymnasielärare, Nacka kommun), Kristina Björn (kvalitetschef, Tänk om), Johan Nordlander (lektor, Umeå universitet), Daniel Lundqvist (skolledare, Nacka Kommun), Hans Renman (VD, Tänk om), Fredrik Svensson (Rektorsakademien utveckling) samt mig själv.

 

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: