Home > In Swedish, Reflections > Panelsamtal om Lärande i framtidens skola

Panelsamtal om Lärande i framtidens skola

Panelsamtal Lärande i framtidens skola

Panelsamtal Lärande i framtidens skola

Lämnade gårdagens panelsamtal i Örebro, på temat Lärande i framtidens skola, med en känsla av att något saknas. Visst var det ett bra samtal, med stor respekt för olika åsikter. Kanske var vi mer intresserade av att föra fram våra respektive åsikter, än att föra ett djupborrande samtal. Men det må väl vara hänt. Det är inte där min känsla av att något saknas träder in. Inte heller att jag kanske inte lyckades vara helt tydlig i mina argument. Nej, min känsla av att något saknas tror jag handlar om ett generellt problem – det är inte som s.a.s. “äger” skolan, och framför inte vad det är som är centrala kompetenser nu och i framtiden. Det som saknas, tänker jag mig, är modiga grepp för att skapa förändring – inte välmenande insatser för att göra det bästa av situationen.

Skolan kan vara en fantastisk plats. Duktiga, kompetenta och engagerade lärare finns det gott om. Och hungriga, nyfikna, ambitiösa – ja, det är väl alla barn och ungdomar. Och så lyfter vi blicken mot vad som rimligtvis bör vara kunskaper och kompetenser för inte bara framtidens skola, utan också framtidens lärande, och framtidens samhälle.

Våga börja om. Lek med tanken att vi börjar om, vi startar från noll. Hur skall vi då bygga upp både idén om, liksom den fysiska, skolan?

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

