Home > In Swedish, Photos, Presentation, Research > Island och modersmål

Island och modersmål

Den gångna helgen tillbringades på Island.

Det var Samtök móðurmálskennara som bjudit in mig för att tala vid deras konferens “Samfélagsmiðlar, stafræn tæki og móðurmálskennsla”, strax utanför Reykjavik vid Hveragerði. Jag var i just Hveragerði för ett par år sedan, och det var verkligen en spännande utveckling att se i det lilla samhället. Där nytt (golfbana, naturstigar, växthus, etc.) möter gammalt (vulkanaska, gejsrar, vattenfall …).

Min presentation tog utgångspunkt i idén om att digitala medier och multimodalitet kan ses som förstaspråk för samtidens barn och unga. Medan den skrivna texten, med sin kultur och sina konventioner, då blir ett andraspråk. Sedan överlåter jag till modersmålslärare att reflektera över vad som är just modersmål. Presentationen tog avstamp i mina två pågående forskningsprojekt the.GTO.project och UNGMODs.

Konferensen, som var på kurs(etc.)gården Eldhestar, inkluderade inte bara fantastiska miljöscener och dramatiskt höstväder. Utan också en ridtur. Naturligtvis, kanske man skall tillägga … Nåja, jag är glad att jag blev buren av en lugn och timid rackare – detta var första gången jag red sedan en smått traumatisk upplevelse i åtta(?)årsåldern. Den här gången verkar både hästen och jag ha kommit undan utan några avgörande men.

Sedan tog vi oss (Malin och jag) självklart tid att resa runt lite i vår lilla hyrbil (som på alla sätt var direkta motsatsen till alla dessa monstertruckar som dundrade fram). Vi hann med en längre promenad i Hveragerðis direkta närhet, ett besök vid en dramatisk krater (med fördjupning av vår ciceron Sæmundur Helgason), Gullfoss vattenfall och gejsrar. Självfallet tog vi oss också till Þingvellir. En rundtur där vägen genom det höstfärgade dramatiska landskapet gjorde oss mållösa. Tvivelsutan en resa som gav mersmak!

Och allt detta kryddades med ett par mycket minnesvärda restaurangbesök i Reykjavik; Fiskfélagið och Icelandic Fish & Chips. Det senare en intressant variant av just Fish & Chips, där man själv får välja fisk, tilltugg, etc. Mycket gott. Medan det förra – Fish Company – är en av Reykjaviks bättre restauranger. Den fyrarätters Isländska meny vi njöt där var något utöver det mesta. Prisvärda besök båda två.

Reykjavik

Reykjavik

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

